In het leerplan van INTN kun je in-shaa’-Allaah alle relevante inhoudelijke zaken terugvinden ten aanzien van het onderwijs van NTN:
Elke kind krijgt naar gelang zijn niveau/leeftijd, een vastgesteld aantal uren per week les, verdeeld over de volgende lesdagen:
– Maandag
– Dinsdag
– Woensdag
– Donderdag
– Zaterdag of Zondag
Vrijdag is voor elk niveau en in elke stad een onderwijsvrije dag.
- – Kinderen in de leeftijd van 3 tot en met 5 jaar krijgen standaard 4 dagen in de week les;
- – Kinderen vanaf 6 jaar krijgen 5 dagen in de week les.
Naar gelang het niveau van de kinderen, worden de volgende hoofdvakken aangeboden:
- – Islamitische Opvoeding (Tarbiyyah);
- – Qur’aan hifdh;
- – Tafsier (bestuderen en overpeinzen van de betekenissen van de Qur’aan)
- – Islamitische wetenschappen:
- – Al-3aqiedah;
- – Al-Fiqh;
- – Sierah;
- – Tafsier;
- – Akhlaaq
- – De Nederlandse taal;
– De Engelse taal; - – Rekenen;
- – Overige vakken
Extra verdieping
Afhankelijk van de affiniteit en de capaciteiten van het kind en bijvoorbeeld maatschappelijke ontwikkelingen, is er ruimte voor extra verdieping en extra cursussen, zoals:
- – Islamologie;
- – Leiderschapsvaardigheden;
- – Programmeren, vanaf groepen 6/7/8;
- – Robot techniek;
- – Media, etc.
- – Kennismaken met technische vaardigheden, zoals pc, grafisch, etc.
- – Maatschappelijke thema’s, zoals de moslim op de arbeidsmarkt;
- – Hiervoor worden bijvoorbeeld professionals uitgenodigd om workshops
- – Het leren ontwikkelen van apps.
Voor haar opvoeding en educatie, maakt INTN gebruik van diverse soorten onderwijs- en lesmateriaal. Hierbij kan onderscheid gemaakt worden in:
– Eigen ontwikkeld materiaal;
– Het gebruik van bestaande methodes.
INTN beschikt over een breed scala aan eigen onderwijsmateriaal voor verschillende vakken.
Islamitische- en opvoedkundige vakken
Hiervoor gebruikt INTN voor het merendeel eigen intern ontwikkeld materiaal, tezamen met bestaande methodes.
Arabisch
- Voor het Arabisch maken wij gebruik van vele verschillende soorten lesmateriaal, waaronder:
- – Boeken, zoals:
- – Al-Qaa3idah a-Nnoeraaniyyah;
- – De 4 boeken van de Islamitische universiteit van Medienah.
- – Boeken, zoals:
Nederlands
Voor de Nederlandse vakken en rekenen, is grondig onderzoek gedaan naar de bestaande mogelijkheden op het gebied van methodes en multimedia. Voorbeelden van materialen die INTN o.a. gebruikt zijn:
- – Veilig Leren lezen
- – Estafette
- – Muiswerk (multimedia gespecialiseerd in o.a. het aanbieden van taal en rekenen in het primaire en voortgezet onderwijs)
- – Rekenwonders
In het gebruiken en selecteren van haar methodes en materialen, laat INTN zich altijd sturen door de Qur’aan en de Sunnah, en vervolgens door de didactische kwaliteit en reputatie van de methodes.
Engels
Voor het Engels wordt gebruikt gemaakt van verschillende methodes en werkbladen, waaronder het boek New Round-up.
Bij INTN is de voertaal standaard het Arabisch. Dit betekent dat in het algemeen alleen in het Arabisch met de kinderen wordt gecommuniceerd, zoals in de pauzes, en in de algemene communicatie. Dit geldt tevens voor de islamitische en de opvoedkundige vakken.
In de Nederlandse vakken, wordt er gesproken in het Nederlands.
Bij het Engels, wordt er
gesproken in het Engels.
In het onderwijs wordt onderscheid gemaakt tussen de leeftijd en het niveau van de kinderen. Hiermee rekening houdend, krijgen de kinderen verschillende vakken, en verschillende lesuren.
Opbouw programma niveau 1 (kinderen van 3 t/m 5 jaar)
Vak |
Aantal lesuren
|
Niveau 1 |
|
Opvoedkundige zitting |
2 lesuren |
Akhlaaq |
1 lesuur |
Al-3aqiedah |
1 lesuur |
Al-Fiqh |
1 lesuur |
Sierah |
1 lesuur |
Qur’aan (uitleg) |
1 lesuur |
Qur’aan (overhoren) |
1 lesuur |
Arabische taal |
7 lesuren |
Nederlandse taal |
5 lesuren |
Rekenen |
4 lesuren |
Engelse taal |
2 lesuren |
Totaal aantal lesuren |
25 lesuren |
Opbouw programma niveau 2 (kinderen van 6 jaar en ouder)
Vak |
Aantal lesuren
|
Niveau 2 en 3 |
|
Opvoedkundige zitting |
2 lesuren |
Akhlaaq |
1 lesuur |
Al-3aqiedah |
1 lesuur |
Al-Fiqh |
1 lesuur |
Sierah |
1 lesuur |
Tarbiyah |
1 lesuur |
1 lesuur |
|
Qur’aan (overhoren) |
1 lesuur |
Arabische taal |
10 lesuren |
Nederlandse taal |
6 lesuren |
Rekenen |
5 lesuren |
Engelse taal |
4 lesuren |
Totaal aantal lesuren |
34 lesuren |
Voorbeeldrooster (3 t/m 6 jaar)
Maandag
Tijdstip |
Maandag |
|
Uur |
Vak |
|
10:00 – 10:35 uur |
Eerste uur |
Opvoedkundige zitting |
10:35 – 10:40 uur |
|
Energizer |
10:40 – 11:15 uur |
Tweede uur |
Opvoedkundige zitting |
11:15 – 11:30 uur |
|
Fruitpauze |
11:30 – 12:05 uur |
Derde uur |
Qur’aan (uitleg) |
12:05 – 12:10 uur |
|
Energizer |
12:10 – 12:45 uur |
Vierde uur |
Akhlaaq |
12:45 – 13:20 uur |
|
Pauze |
13:20 – 13:55 uur |
Vijfde uur |
Arabische taal |
13:55 – 14:15 uur |
|
Salaah |
14:15 – 14:50 uur |
Zesde uur |
Arabische taal |
14:50 – 15:05 uur |
|
Pauze |
15:05 – 15:40 uur |
Zevende uur |
Qur’aan (overhoren) |
Dinsdag tot en
met donderdag
Tijdstip |
Dinsdag |
Woensdag |
Donderdag |
|||
Uur |
Vak |
Uur |
Vak |
Uur |
Vak |
|
09:00 –
09:35 uur |
Eerste
uur |
Nederlandse
taal |
Eerste
uur |
Arabische
taal |
Eerste
uur |
Al-3aqiedah |
09:35 –
09:40 uur |
|
Energizer |
|
Energizer |
|
Energizer |
09:40 – 10:15 uur |
Tweede
uur |
Nederlandse
taal |
Tweede
uur |
Arabische
taal |
Tweede
uur |
Al-Fiqh |
10:15 –
10:30 uur |
|
Fruitpauze |
|
Fruitpauze |
|
Fruitpauze |
10:30 –
11:05 uur |
Derde uur |
Arabische
taal |
Derde uur |
Arabische
taal |
Derde uur |
Sierah |
11:05 –
11:10 uur |
|
Energizer |
|
Energizer |
|
Energizer |
11:10 –
11:45 uur |
Vierde
uur |
Arabische
taal |
Vierde
uur |
Nederlandse
taal |
Vierde
uur |
Engelse
taal |
11:45 –
12:25 uur |
|
Lunchpauze |
|
Lunchpauze |
|
Lunchpauze |
12:25 –
13:00 uur |
Vijfde
uur |
Rekenen |
Vijfde
uur |
Nederlandse
taal |
Vijfde
uur |
Engelse
taal |
13:00 –
13:05 uur |
|
Energizer |
|
Energizer |
|
Energizer |
13:05 –
13:40 uur |
Zesde uur |
Rekenen |
Zesde uur |
Rekenen |
Zesde uur |
Nederlandse
taal |
13:40 – 14:05
uur |
|
Salaah |
|
Salaah |
|
Salaah |
14:05 – 14:40
uur |
|
|
|
|
Zevende
uur |
Rekenen |
Voorbeeldrooster (vanaf 7 jaar)
Maandag
Tijdstip |
Maandag |
|
Uur |
Vak |
|
10:00 – 10:35 uur |
Eerste uur |
Opvoedkundige zitting |
10:35 – 10:40 uur |
|
Energizer |
10:40 – 11:15 uur |
Tweede uur |
Opvoedkundige zitting |
11:15 – 11:30 uur |
|
Fruitpauze |
11:30 – 12:05 uur |
Derde uur |
Qur’aan (uitleg) |
12:05 – 12:10 uur |
|
Energizer |
12:10 – 12:45 uur |
Vierde uur |
Akhlaaq |
12:45 – 13:20 uur |
|
Pauze |
13:20 – 13:55 uur |
Vijfde uur |
Arabische taal |
13:55 – 14:15 uur |
|
Salaah |
14:15 – 14:50 uur |
Zesde uur |
Arabische taal |
14:50 – 15:05 uur |
|
Pauze |
15:05 – 15:40 uur |
Zevende uur |
Qur’aan (overhoren) |
Dinsdag tot en
met donderdag
Tijdstip |
Dinsdag |
Woensdag |
Donderdag |
|||
Uur |
Vak |
Uur |
Vak |
Uur |
Vak |
|
09:00 –
09:35 uur |
Eerste
uur |
Arabische
taal |
Eerste
uur |
Engelse
taal |
Eerste
uur |
Nederlandse
taal |
09:35 –
09:40 uur |
|
Energizer |
|
Energizer |
|
Energizer |
09:40 – 10:15 uur |
Tweede
uur |
Arabische
taal |
Tweede
uur |
Engelse
taal |
Tweede
uur |
Engelse
taal |
10:15 –
10:30 uur |
|
Fruitpauze |
|
Fruitpauze |
|
Fruitpauze |
10:30 –
11:05 uur |
Derde uur |
Nederlandse
taal |
Derde uur |
Rekenen |
Derde uur |
Engelse
taal |
11:05 –
11:10 uur |
|
Energizer |
|
Energizer |
|
Energizer |
11:10 –
11:45 uur |
Vierde
uur |
Nederlandse
taal |
Vierde
uur |
Arabische
taal |
Vierde
uur |
Arabische
taal |
11:45 –
12:25 uur |
|
Lunchpauze |
|
Lunchpauze |
|
Lunchpauze |
12:25 –
13:00 uur |
Vijfde
uur |
Arabische
taal |
Vijfde
uur |
Arabische
taal |
Vijfde
uur |
Arabische
taal |
13:00 –
13:05 uur |
|
Energizer |
|
Energizer |
|
Energizer |
13:05 –
13:40 uur |
Zesde uur |
Arabische
taal |
Zesde uur |
Rekenen |
Zesde uur |
Arabische
taal |
13:40 – 14:05
uur |
|
Salaah |
|
Salaah |
|
Salaah |
14:05 – 14:40
uur |
Zevende
uur |
Rekenen |
Zevende uur |
Nederlandse
taal |
Zevende
uur |
Arabische
taal |
14:40 –
14:45 uur |
|
Energizer |
|
Energizer |
|
Energizer |
14:45 –
15:20 uur |
Achtste
uur |
Rekenen |
|
|
Achtste
uur |
Rekenen |
De volgende periodes betreffen over het algemeen onderwijsvrije dagen:
– De gehele week tijdens 3ied al-Fitr;
– De gehele week tijdens 3ied al-Adhaa;
–
Een week voorjaarsvakantie
(februari/maart);
–
Een week meivakantie;
–
Een week wintervakantie;